Pampas in Rurrenabaque

27 augustus 2014

Vandaag weer in Santa Cruz aangekomen na 4 uur vliegen!

Ik heb na de laatste update een tour gedaan door de pampas. De pampas is eht junglegebied rond de rivier ´Beni´, en het begin van de Amazone. Na weer een zeer vermoeiende reis in een klein superheet busje van 4 uur over hobbelwegen (met wel een supermooi uitzicht over de moeraslandschappen) met mijn groepsgenoten (4 Israelische jongens, een meisje uit Engeland en twee meisjes uit Oostenreik), kwamen we uiteindelijk na een lunch-tussenstop (met typisch Boliviaans eten, soep, reist, kip en wat groente wat me tegenstond na zoveel dezelfde maaltijden te hebben gehad), op onze bestemming aan. Een houten hut met veel bootjes aan het water. met onze gids namen we een van de bootjes naar ons overnachtingskamp. De boottrip duurde ook een paar uur maar was erg mooi! Meteen vanaf het begin zagen we langs de kant veel aligators zonnebaden met hun bek open (volgens de gids was dat om nog meer warmte te kunnen ontvangen aangezien ze koudbloedig zijn). Verder zagen we schildpadden, verscheidene vogels (de Israelische jonges ahdden soms nogal droog comentaar, met accent: ´look that turtle fals down (sprong int water)´, en ´hee an other bird! (enigszinds sarkastisch)´). Toen we aankwamen bij ons kamp, houten hutten op palen - waarschijnlijk kan het water er behoorlijk hoog worden in de zomer wanneer het veel regent - pakten we onze spullen uit en maakten daarna onze volgende boottrip. De gids legde uit welke dieren waar leefden (piranhia´s, roze dolfijnen, aligators, kaaimannen, capibara´s, apen, veel verschillende vogels etc). Daarna kregen we een heerlijk diner met verse groente (wat een tijdje geleden was, aangezien hier niet veel groenten wordt geserveerd) en ´s avonds maakte we een trip naar een plek om de zondsondergang te bekijken. De weg terug zagen we met onze zaklampen de rode ogen van de aligators en af en toe geflikker van vuurvliegjes. Er hing een wat geheimzinnige sfeer in het donker over het water met alle geluiden van de dieren die zich klaar maakten voor de nacht en alle schaduwen. De volgende dag stond op het programma om eerst slangen te zoeken. Na een heerlijk ontbijt gingen we de boot weer op om naar een groot veld te gaan om slangen te zoeken. Volgens de gids was er 50% kans dat we er een zouden vinden, maar jammergenoeg behoorden wij niet tot die groep (afgezien van een dode slang). Het was er ontzettend warm en ook vermoeiend omdat we door de modder liepen, maar wel mooi. Daarna na de lunch weer het water op om met roze dolfijnen te zwemmen. Ze zijn kieskeurig met het uitzoeken van de plekker waar ze zwemmen, en toen we bij een van de plekken aankwamen en de gids met water spatterde om ze te lokken kwamen ze inderdaad tevoorschijn. Mooi om te zien. Het water was erg troebel dus je zag ze alleen wanneer ze boven water kwamen, en soms maakten ze n sprong. De gids zei dat aligators en piranhia´s niet in hetzelfde water zwemmen als de dolfijnen. Echter in het water beland, zagen we langs de kant aligators liggen, ´no worry, these are small ones and not dangerous, they are more afraid of you!´. We geloofden hem maar en het was leuk de dolfijnen zo dichtbij in het water te zien (al konden we ze niet aanraken ofzo)! Na dinner weer de zonsondergang bekeken en wat gevolleyebald op het veld wat nogal druk was met andere touristen, vooral Israelische die hier nogal veel komen blijkbaar (er zijn veel groepen daar vn verschillende tours, dus je kwam regelmatig touristen tegen). Dag erna naar piranhia´s gevist, wat me wat tegenstond omdat k hoorde dat het een poos duurt voordat ze dood zijn, en tot mn opluchting niks gevangen dan een paar jonkies die weer werden teruggegooid. We zouden ze anders eten voor lunch maar deze waren te klein. Daarna weer gelunched, spullen gepakt en terug de bus in naar Rurrenabaque. Van de Israelische jongens hoorde ik dat de tour door de jungle erg mooi moest zijn, dus ik veranderde mijn plannen om ipv met de bus, met het vliegtuig terug te keren naar Santa Cruz (omdat dat een paar dagen zou duren, ook wilde ik niet dezelfde weg terug nemen en via La Paz wat de andere optie zou zijn, is erg gevaarlijk. Regelmatig kieperen daar bussen om in de hoge bergen en een week ervoor was er nog een bus met 30 pers in een ravijn gevallen, het staat bekend als de deadroad en is nu verbeterd maar was de gevaarlijkste weg ter wereld omdat het heel smal is, ongeveer 3 meter breed dus auto´s elkaar amper kunnen passeren en de mensen hier nogal ruig rijden). Dan had ik maar een halve dag nodig dus langer tijd in Rurrenabaque. Dezelfde avond nog ging ik met twee meisjes uit Oostenrijk die ik had leren kennen in de vorige tour naar een office en daar hadden ze een erg interessante tour (net als de vorige, die maar 60 euro voor drie dagen kostte inc alles, was deze erg goedkoop, 70 euro voor drie dagen!!)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Today I arrived in Santa Cruz after a 4 hour flight.

I've done a "pampastour" after the last update. The pampas is really a jungle area around the river 'Beni', and beginning of the Amazon. After another very tiring 4h journey in a small super hot on bumpy roads (with a super nice view of the marsh landscapes) with four Israeli boys, a girl from England and two girls from Austria we finally arrived after a lunch-stop (with typical Bolivian food, soup, chicken and some vegetables which I didn't liked after so many the same meals) at our destination. A wooden hut with many boats on the water. With our guide, we took one of the boats to our overnight camp. The boat trip lasted a few hours but it was awesome!! Right from the beginning we saw along the way many alligators sunbathing with their mouths open (because they are cold-blooded its in order to receive more heat according to the guide). Furthermore, we saw turtles, several birds (dry commentary from the Israelian boys time to time with accent: 'look that turtle falls down (jump in the water) "and sarcastic 'hee an other bird". When we arrived at our camp, wooden huts on high poles - probably the water can get quite high in summer when it rains a lot - we packed our stuff and then made our next boat trip. The guide explained what animals lived here (piranhia's, pink dolphins, alligators, caimans, capybaras, monkeys, lots of different birds etc). Then we had a delicious dinner with fresh vegetables (which was a while ago) and in the evening we made a trip to a place to watch the sunset. The way back we saw with our flashlights, the red eyes of alligators and the occasional flicker of fireflies. There was a somewhat mysterious atmosphere in the dark on the water with all the sounds of the animals that were getting ready for the night and all the shadows. The next day was planned to look for snakes first. After watching rising of the sun (very beautiful) and a delicious breakfast we went on the boat to go to a big field to look for snakes. According to the guide, there was a 50% chance that we would find, but unfortunately we belonged to the other 50% (apart from a dead snake). It was incredibly hot and tiring as we walked through the mud, with big boots, but beautiful. Then we went in the water after lunch to swim with pink dolphins. They are picky with figuring out the hot spots where to swim. When we arrived at one of their favorite places, the guide splashed some water and they indeed appeared. Nice to see! The water was very muddy so you only saw them when they were emerging, and sometimes they made a jump. The guide said alligators and piranhia's not swim in the same water as the dolphins. However, when we ended up in the water to swim, we saw along the way alligators. According to the gide these were small ones and not dangerous. It was nice to see the dolphins so close! After dinner again watched the beautiful sunset and played some volleyball on the field (which was quite crowded with other tourists, especially from Israel, there are many groups and different tours there). Next day fished piranhia's (I didnt want to catch because thought it was a little sad, but I only catched litle ones which were to small so could be relieved again, otherwise we should eat them for lunch).  After the lunch we catched our stuff and went back by bus to Rurrenabaque. The Israeli guys, did some other tour in the jungle and that must be very nice. Also the Austrian girls wanted to do this tour. So I changed my plans of instead taking the bus back to Santa Cruz, going by plane (which is faster and more comfortable then the same route or taking the dead road (which is also dangerous) by bus). So I had enough time to do this other tour. The same evening I went with two girls from Austria to an office and booked a very interesting tour ( 70 euros for three days).